Isnin, 11 April 2011

Mimpi

Sedang aku berjalan seorangan di taman itu, tiba-tiba aku berasa takut. Aku rasa seperti ada orang sedang mengekori aku. Aku menoleh ke belakang tetapi tiada sesiapa pun. Tiba-tiba aku terdengar suara seorang wanita.


Aku menoleh ke kiri dan ke kanan. Tiada apa pun. Aku memberanikan diri dan berjalan secepat mungkin. Aku masih mendengar suara itu tetapi tidak tahu dari mana datangnya suara itu. Aku mula berasa risau dan takut. Bulu romaku naik dan fikiranku mula bercelaru. Aku sampai di padang yang lapang. Keadaannya kabur dan sukar untuk aku melihat dengan jelas. Angin meniup ke arah pipiku. Aku terlihat bayang-bayang putih. Bayang-bayang itu semakin jelas dan semakin menghampiriku. Aku cuba beredar dari situ tetapi kakiku terpaku. Badanku mula menggeletar.


“Ibu! Ibu! Tolong!” teriak aku sambil menutup mata kerana ketakutan.


“Aishah! Bangun! Sudah waktu subuh!” kedengaran suara ibuku.


Aku membuka mataku dan melihat ruang yang penuh dengan buku. Aku di dalam bilikku. Aku bermimpi rupanya. Sungguh lega rasa hatiku. Aku terdengar suara ibuku memanggil aku dari dapur. Suara itu tidak menakutkan. Aku lega mendengar suara ibuku.


Hasil karya: Nur Fitri Bte Abdul Rahman, 5B (2010)