Ahad, 20 November 2022

SANGKAAN YANG BURUK

             Degupan   jantungku  begitu  kencang  bukan  kerana  aku  takut  tetapi  perasaan  ghairah  yang menyelubungi diriku. Buat pertama kali aku akan  tinggal bersendirian di rumah dan ibu membenarkan aku  mengajak  Zul  tinggal  bersama.  Siapa  lagi kalau bukan Zul  yang  akan  menemani aku.  Dialah kawanku dunia dan akhirat. Kawan sejatiku. Kami diibaratkan seperti isi dengan kuku. Tambahan pula, keluargaku  mengenali  keluarga  Zul  dan sudah tentu  ibuku  membenarkan  dia  tinggal  bersama aku sementara ibu dan ayahku berada di luar negara.

             Apabila tiba masanya untuk ibuku pergi ke Kuala Lumpur, aku dengan gembiranya menghantar ayah dan ibuku ke muka pintu untuk mengucapkan selamat tinggal kepada mereka.

            "Zali, kamu pasti kamu tahu apa yang sepatutnya kamu lakukan?" tanya ibuuku sebelum dia bergerak.

         "Tahulah ibu. Ibu usah khuatir. Lagipun ibu pergi selama tiga hari sahaja. Zul pula akan menemani Zali,” jawab Zali untuk menenangkan hati ibunya.

       Aku tahu ibuku ada perasaan risau di dalam hatinya. Ibu mana tidak akan berasa risau meninggalkan anak tunggalnya di rumah. Aku yakin tidak ada apa-apa akan berlaku semasa pemergian mereka.

             "Baiklah, ibu akan pergi dahulu," jawab ibuku.

             “Ingat pesanan ayah juga. Jangan buat perkara yang akan membuat ibu dan ayah kecewa ya,” pesan ayahku pula.

             “Ya ayah,” janjiku.

             Aku bersalaman dengan ibu dan ayahku lalu melihat mereka bergerak. Dari atas aku melambai tanganku semasa mereka manaiki teksi yang sudah pun menunggu ketibaan mereka di tempat letak kereta di bawah. Sebaik sahaja teksi itu bergerak, aku terus menelefon Zul untuk datang ke rumahku. Aku tidak sabar untuk meluangakan masaku bersama Zul.

           Setibanya Zul berada di rumahku, dia mula berlari ke atas untuk mengambil telefon bimbitku lalu dan memanggil kawan-kawanya untuk membuat keramaian di rumahku. Aku membantah tindakannya tetapi dia buat bodoh seolah-olah aku tiada di situ. Aku tidak tahu siapa yang di balik panggilan telefon itu tetapi dia telah membuat rancangan untuk berhibur di rumahku. Namun, aku masih membantah tindakannya kerana aku tahu ibu bapaku pasti tidak membenarkan aku berkelakuan begitu. Oleh sebab kata-kataku hanya masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri, aku mula meningking ke arah Zul dengan menggunakan kata-kata kesat. Aku menolaknya dan menghalau dia keluar dari rumahku.

             Aku sangka Zul mahu menggunakan peluang ketiadaan ibu bapaku untuk mengadakan pesta dan membuat kerosakan di rumah. Aku diselubungi perasaan marah yang tidak terkata.  Zul hanya menundukkan kepalanya. Dia cuba menerangkan sesuatu kepada aku tetapi aku tidak mahu mendengar apa-apa lagi daripadanya. Malah aku menolaknya keluar dari rumahku. Perasaan marah itu meruap-ruap di dadaku.

             “TAK GUNA PUNYA KAWAN!” teriak aku. Itulah kata-kata akhirku kepadanya.

           Kelihatan air mata menitis daripada kelopak matanya. Zul pun berjalan perlahan-lahan pulang. Aku pun masuk ke dalam rumahku sambil memikirkan perkara yang buruk-buruk terhadap Zul. Tiba-tiba, aku kedengaran bunyi tapak kaki berjalan ke arah rumahku.

             “Selamat hari lahir Zali! Kamu terperanjat . . . ” teriak suara ibuku kedengaran pada awalnya mula terhenti sebaik sahaja dia lihat rumahku kekosongan.

             Mataku terbeliak besar. Mengapakah ibu dan ayahku berada di hadapanku? Bukankah mereka mahu ke Kuala Lumpur untuk bercuti? Apakah maksud ini? Bertubi-tubi soalan timbul di mindaku.

              “Ibu, ayah. Kenapa ibu dan ayah berada di sini?” tanya aku penuh kebingungan.

 Mereka menerangkan bahawa mereka dan Zul telah merancang sebuah kejutan untukku sempena hari lahirku. Hari lahirku? Aku hampir lupa hari itu ialah hari lahirku. Zul! Aku telah menuduh Zul yang bukan-bukan sambil meluahkan kata-kata kesat terhadapnya. Patutlah dia kelihatan begitu kecewa dan sedih terhadap aku. Aku terus memberitahu ibu bapaku apa yang telah terjadi. Aku betul-betul kesal dengan sikapku yang suka bertindak sebelum berfikir. Ibu bapaku menyarankan agar aku menelefon Zul dan meminta maaf. Aku cuba tetapi setiap panggilan aku dimatikannya. Aku tahu aku telah rosakkan persahabatan kami. Aku mula menangis. Ibu bapaku memujuk aku agar bersabar dan menasihati aku untuk sentiasa periksa dahulu sebelum menuduh kawan akrabku sembarangan. Mereka faham mengapa aku bertindak sedemikian tetapi mereka menyalahkan aku dengan penggunaan kata-kata kesat terhadap sahabatku.

Aku hanya boleh bersabar sehingga Zul memaafkan aku semula. Aku yakin bahawa persahabatan kami boleh mengatasi masalah ini. Namun persahabatan kami mungkin tidak dapat kembali seperti dahulu. Aku betul-betul kesal.

         Sekarang baru aku sedar bahawa sangkaan burukku terhadap temanku ini ternyata tidak benar sama sekali. Aku menyesal kerana sikapku yang mudah menuduh tanpa usul periksa telah merenggangkan hubunganku dengan teman baikku.

Hasil karya: DANIAL MIRZA BIN RAZALI_5D