Khamis, 10 Mac 2022

Dilema

             Ketegangan memenuhi dewan. Banyak mata yang bosan dengan kertas peperiksaan mengisi ruang dewan itu dan alis mereka berkerut dalam tumpuan. Dewan itu sunyi dan saya dapat mendengar contengan jawapan di atas kertas ujian. Ketukan tumit pemeriksa kedengaran ketika dia sedang berjalan menuruni barisan pelajar yang menduduki peperiksaan itu. Matanya yang tajam mencukur setiap gerakannya.

          Saya merenung kertas kosong di hadapan saya. Rasa kekalahan yang pahit menimpa hati saya kerana jawapan gagal terlintas di fikiran saya. Saya tidak mengulang kaji pelajaran. Ketika waktunya habis, saya menyerahkan kertas itu dan mendoakan yang terbaik.

          Beberapa bulan kemudian, keputusan kami akan diumumkan.

          "Murid-murid, hari ini, kamu akan mendapat keputusan ​​Peperiksaan Tamat Sekolah Rendah (PSLE) kamu," kata Encik Tan.

          Saya tidak tidur lena sepanjang malam. Hati saya berdebar kuat hingga ke tulang rusuk saya. Saya melihat sekeliling bahawa semua orang di dalam kelas juga memperlihatkan kebimbangan yang terpampang di wajah mereka. Encik Tan meminta semua orang di dalam kelas untuk mengambil kertas ujian mereka.

          "Ros!" teriak Encik Tan.

          Saya tersentak daripada lamunan saya apabila nama saya dipanggil. Saya berdiri lalu berjalan dengan pantas ke arah Encik Tan. Dalam fikiran saya, saya membayangkan bahawa saya telah memperoleh gred AL2 untuk mata pelajaran Sains saya, tetapi saya terkejut. Ketika saya melihat kertas keputusan saya, saya melihat bahawa saya hanya memperoleh gred AL5. Saya tidak bersuara dan berdiri tegak. Saya menggosok mata untuk memastikan mata saya tidak bermain dengan fikiran saya.

          Dunia saya seakan runtuh ketika saya mengetahui bahawa saya telah memperoleh gred AL5 untuk keputusan PSLE Sains saya. Saya cuba menelan kepahitan di kerongkong saya dan mengabaikan rasa kecewa yang melanda diri saya. Pada masa yang sama, saya membayangkan hati ibu saya hancur seribu keping. Keputasan itu akan menjadi berita buruk baginya kerana dia telah menaruh harapan yang tinggi  terhadap saya.

          Tiba-tiba, satu pemikiran terlintas di fikiran saya. Patutkah saya menukar markah gred saya menjadi AL2? Adakah saya harus berlaku jujur? Saya merenung sebentar dan membuat kata putus untuk menukar gred saya menjadi AL2. Setelah ibu saya melihat kertas keputusan itu, saya dengan mudah akan menukarkan gred itu kembali menjadi AL5.

          Semasa saya pulang ke rumah pada hari itu, saya mengeluarkan pita pembetulan saya dan melekatkannya di atas markah saya. Saya menukarnya menjadi gred AL2. Kemudian saya meminta ibu saya untuk melihat kertas keputusan itu. Tanpa disangka-sangka, ibu saya telah memeriksa kertas keputusan itu dengan teliti.

          "Ros? Mengapakah kamu dapat gred AL2 untuk mata pelajaran Sains tetapi jumlah keputusan kamu tidak tepat? Lagipun, kamu hanya dapt masuk aliran ’Normal Academic’," tanya ibu saya.

          "Saya ... Saya ..,” jawab saya tergagap secara tiba-tiba.

          Saya tergamam sebentar. Saya mengambil kata putus untuk berlaku jujur dan memberitahu ibu saya perkara yang sebenar. Dia memberitahu saya bahawa menipu tidak akan menyelesaikan masalah kerana orang yang menipu selalunya rugi. Saya tidak dapat menahan kesedihan saya, saya membenamkan wajah saya ke telapak tangan dan menangis teresak-esak.

          Saya berjanji kepada ibu saya bahawa saya tidak akan lagi menipu dan akan bekerja keras semasa sekolah menengah untuk kembali ke aliran ’Express’. Saya telah mempelajari bahawa kejujuran ialah perkara yang terbaik yang saya lakukan untuk diri sendiri. Daripada pengalaman itu, saya telah menyedari bahawa saya tidak seharusnya melakukan perkara yang bertentangan dengan hati nurani saya. Saya tidak akan melakukan perkara jijik itu lagi.


Hasil Karya: MAIA NUR ALYSSA, 6B (2021)