Isnin, 25 Oktober 2010

Kehilangan Orang Yang Tersayang

Semasa saya sedang tidur di dalam bilik saya, saya terdengar suara seorang wanita memekik. Saya berasa takut. Saya segera ke arah bilik ibu dan bapa saya.

Rupa-rupanya suara jeritan tadi datang dari bilik ibu dan ayah saya. Ibu sebenarnya sedang sarat dan kini tiba masanya untuk bersalin. Ayah pun menyuruh saya mengejutkan kakak saya kerana kami harus menghantar ibu ke hospital dengan segera. Sementara itu, ayah terus menelefon ambulans. Apabila ambulans sampai, kami sekeluarga mengiring ibu ke hospital. Saya dan kakak terpaksa tunggu di luar bilik pembedahan sebaik sahaja kami tiba di hospital. Ayah pula dibenarkan menemani ibu di dalam bilik pembedahan itu.

Setelah menunggu selama dua jam, seorang jururawat yang merawat ibu saya pun keluar dari bilik pembedahan. Mukanya kelihatan ceria. Dia mengatakan bahawa ibu dan adik baharu saya berada di dalam keadaan baik. Saya dan kakak bersyukur kepada Tuhan sebaik sahaja mendengar berita baik itu. Saya kini telah mendapat gelaran kakak sekian lama dipanggil adik di kalangan keluarga saya. Malam itu saya pulang dengan hati yang gembira dan tenang.

Namun, dua kemudian, saya mendapat berita buruk. Panggilan dari hospital di mana ibu saya berada telah menggoncang dunia saya. Doktor telah memberitahu kami bahawa ibu dan adik baharu saya berada dalam keadaan yang parah. Ibu telah tergelincir semasa hendak ke tandas. Adik pula sesak nafas semasa tidur. Kedua-duanya gagal untuk diselamatkan. Kejadian yang pahit itu berlaku pada tarikh 25 Januari 2007. Tarikh yang tidak akan hilang dari minda saya kerana kejadian itu telah meruntuhkan dunia saya dan membuat saya sedih tidak terhingga.

Setelah ibu dan adik baharu saya telah selamat dikebumikan, kami sekeluarga rasa kehidupan kami tidak seperti biasa. Walaupun; kini tiga tahun sudah berlalu, saya masih rasa kepahitan peristiwa itu. Saya cuma dapat berdoa agar ibu dan adik saya dicucuri rahmat.

Hasil karya: Nathra, 5G (2009)