Isnin, 25 Oktober 2010

Satu Penyesalan

Ketika Samad pulang dari sekolah tengah hari itu, wajahnya kelihatan muram. Cik Hanis, ibunya, berasa ada yang tidak kena dengan sikap anaknya itu fikir Cik Hanis. Namun begitu, Cik Hanis tidak bertanya apa-apa. Dia menyuruh anaknya itu berehat dahulu.

Tiba-tiba, Samad bersuara, “Ibu, boleh berikan saya wang sebanyak $100?”

Cik Hanis sangat terperanjat dengan permintaan anaknya. Dia bertanya kepada anaknya mengapa dia perlu wang sebanyak itu. Samad hanya terdiam. Lama-kelamaan, Cik Hanis tidak sabar dan terus memberi wang yang sebanyak $100. Samad menerima duit itu dengan segera. Dia pun meminta izin daripada ibunya untuk ke taman permainan. Walaupun keberatan, ibunya tetap memberi kebeneran kepadanya untuk pergi.

Setibanya di taman permainan itu, Samad memberi wang sebanyak $100 dolar kepada kawannya. Selepas itu, kawannya membawanya ke blok 545 lalu ke suatu tempat. Kawan Samad memberinya sebuah beg. Di dalam beg itu berisi dengan rokok haram.

Mereka tidak perasan bahawa pihak pois telah memerhatikan gerak-geri mereka. Beberapa minit kemudian, pihak polis menyerbu mereka. Samad dan kawan-kawannya dibawa ke balai polis. Oleh kerana mereka masih bawah umur, mereka disuruh menelefon ibu bapa mereka. Ibu Samad terperanjat apabila terdengar akan kejadian itu. Samad dibenarkan pulang hanya dengan ikat jamin. Samad berasa malu menghadapi ibunya. Setibanya di rumah, Cik Hanis merotannya dan menanyakan apa yang dia telah buat.

Samad berterus terang kepada ibunya tentang masalahnya itu. Samad sebenarnya telah ketagih menghisap rokok. Cik Hanis mengambil keputusan untuk tidak membenarkan anaknya keluar bersendirian lagi. Dia juga berazam untuk membantu anaknya mengatasi masalahnya itu. Samad pula berasa sangat kesal akan perbuatannya itu tetapi nasi sudah menjadi bubur. Peristiwa itu telah berlaku. Samad hanya bertekad untuk menjadi seorang anak yang baik kerana dia tidak mahu menyesal hari kemudiannya, bak kata pepatah, sesal dahulu ada pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya.

Hasil karya: Nur Adilah Bte Soffian, 6I (2009)