Isnin, 25 Oktober 2010

Kes Ragut

“Tak sabarlah hari ni. Ibu mesti dah membelikan kek hari lahir Ali,” bisik Ali di dalam hati. Walaupun gurunya sedang sibuk mengajar, Ali tidak dapat memberi perhatian kerana dia sedang sibuk menantikan kek yang telah dijanjikan ibunya. Ali rasa air liurnya meleleh memikirkan kek perisa coklat itu.

“Ring!” Loceng sekolah berdering menandakan waktu sekolah sudah tamat. Ali terus bergegas keluar dari bilik darjahnya sambil mengangkat beg sekolahnya yang berat macam batu itu. Dia tidak sabar untuk pulang ke rumah walaupun dia berasa sangat letih. Setapak demi setapak Ali melangkah, hatinya berdebar menantikan kek coklat yang menantinya. Setiap tahun, ibu Ali akan membelikannya sebiji kek perisa coklat untuk hari lahirnya dan tahun ini tidak ada bezanya.

Semasa Ali sedang berjalan pulang ke rumah, dia terdengar jeritan seorang wanita. Apabila dia menoleh ke arah jeritan itu, dia ternampak seorang pemuda yang berbadan sasa sedang meragut beg tangan seorang wanita. Kulit peragut itu hitam macam arang dan rambutnya kusut masai. Wanita itu kelihatan panik dan sedang menjerit-jerit meminata bantuan. Jeritannya itu mengusik suasana yang tenang pada petang itu. Tanpa berlengah lagi, Ali dengan pantas menuju ke arah wanita itu. Wanita itu terus memberitahu Ali apa yang telah terjadi.

Ali dengan segera mengejar peragut itu yang laju macam kilat. Ali mengejar peragut dengan penuh semangat kerana dia benar-benar ingin membantu wanita itu. Semasa dia sedang mengejar peragut itu, kebetulan terdapat dua orang pegawai polis yang sedang meronda di kawasan itu. Mereka ternampak Ali mengejar peragut yang sungguh licik itu. Dengan segera, mereka angkat kaki untuk membantu Ali mengejar peragut itu.

Setelah beberapa minit mereka berkejar-kejaran, Ali dan kedua orang pegawai polis tadi berjaya menangkap peragut itu. Kedua orang pegawai polis tiu terus memberkas peragut itu. Ali dengan cepat mengucapkan ribuan terima kasih kepada kedua orang pegawai polis itu atas bantuan mereka. Ali pun mencari wanita tadi untuk memulangkan beg tangannya.

Apabila wanita itu menerima beg tangannya, dia mengucapkan terima kasih kepada Ali dan bertanyakan nama Ali lalu memberinya wang nota bernilai seratus dolar.

Pada mulanya, Ali menolak pemberian wanita itu. Namun, setelah didesak, Ali menerima hadiah tersebut dengan gembira seperti peribahasa, ‘kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan’.

Ali pun pulang ke rumah dengan hati yang gembira. Selain daripada mendapat wang sebanyak seratus dolar, dia berasa ghairah menanti kek coklat kegemarannya. Apabila Ali tiba di rumah, dia dapati tiada orang yang ada di rumah. Hatinya meruntun kecewa. Dia terus menelefon ibunya untuk menanyakan di manakah dia berada. Ali betul, betul kecil hati apabila mendapat tahu bahawa ibunya masih berada di ofisnya dan akan pulang lewat. Ali tertanya-tanya mengapa ibunya boleh terlupa tentang hari lahirnya. Tidak lama kemudian, Ali pun tertidur kerana terlalu letih.

Pada keesokan harinya, Ali terdapat kejutan yang amat menggembirakan. Sebaik sahaja matanya celik, dia ternampak beberapa buah hadiah di dalam biliknya. Dia berasa gembira sekali kerana ibunya masih ingat akan hari lahirnya. Dia pun bergegas ke ruang tamu dan mendapati ibunya sudah berada di meja makan. Dia pun terus memeluk ibunya dan mengucapkan terima kasih atas pemberiannya. Ibunya hanya tersenyum dan mencium pipi anak kesayangannya itu lalu menyuruhnya duduk bersama untuk bersarapan pagi. Ketika Ali berada di meja makan, matanya terlintas sebuah artikel yang tertera di suratkhabar pagi itu. Ali terus mencapainya lalu membaca artikel tersebut.

Ali terkejut apabila mendapat tahu bahawa lelaki yang meragut beg tangan wanita semalam sebenarnya adalah suami wanita tersebut. Sebenarnya, suami wanita tersebut adalah seorang penagih dadah yang memerlukan wang untuk membiayai ketagihannya itu. Wanita itu meluahkan rasa kecewa terhadap sikap suaminya dan suaminya pula berasa amat kesal dengan perbuatannya seperti pantun berikut;

Sungguh dalam di tengah lautan,
Tempat bertapa Sang Buaya,
Sesal dahulu ada pendapatan,
Sesal kemudian tiada gunanya.

Setelah membaca artikel itu, Ali pun menceritakan peristiwa semalam kepada ibunya. Ibunya menyatakan rasa bangga terhadap anaknya yang telah menolong orang yang dalam kesusahan dan harap anaknya akan terus berbuat demikian.

Hasil karya: Zuhairi Anuar, 6J (2009)