Isnin, 25 Oktober 2010

Pencerobohan

Hujan lebat terus turun. Ayah masih belum pulang. Kami masih menunggu kepulangannya. Tiba-tiba, pintu rumah kami diketuk oleh seseorang. Semakin laman, semakin kuat. Kedengaran juga suara-suara yang tidak dikenali memekik-mekik dari luar. Kami menggigil ketakutan. Ibu segera menelefon ayah tetapi tiada jawapan. Ibu menyuruh kami pergi ke dalam kamar tidur utama.


Sambil menggoncang pintu pagar, orang itu menjerit, “Buka pintu sekarang!” Kami tidak menjawab.


“Kenapa ayah belum pulang lagi?” saya tertanya-tanya di dalam hati.


Tiba-tiba, pintu rumah terbuka. Beberapa orang yang tidak dikenali menceroboh masuk ke dalam rumah kami. Kami terpaku. Penceroboh itu masuk ke dalam setiap kamar. Ibu terus mengunci pintu kamar tidur utama. Mereka cuba membukanya tetapi tidak berjaya. Mereka cuba menggunakan pisau untuk membukanya. Akhirnya, mereka berjaya juga.


Penceroboh-penceroboh itu berkaca mata hitam dan memakai topi yang sama berwarna merah. Mereka juga membawa pisau. Salah seorang daripada mereka berlari meluru ke arah ibu dengan sebilah pisau. Ibu menyuruh kami lari untuk menyelamatkan diri. Dengan kekuatan yang kami ada, kami bertiga menolak kuat dua orang yang cuba menghalang kami. Kami berjaya meloloskan diri tetapi kami terdengar suara ibu menjerit.


Suara ibu terhenti di situ. Kami tidak sempat menoleh, hanya mampu berlari sepantas mungkin. Kami terjumpa sebuah kereta tersadai di tepi jalan raya. Alangkah terkejutnya apabila kami terlihat tubuh ayah kaku berlumuran darah. Ayah telah ditikiam. Fikiran saya kusut masai bercampur takut dan marah. Saya menangis tersedu-sedu. Dalam tangisan saya terdengar siren kereta polis dan ambulans.


Rupa-rupanya, ada orang yang telah menelefon polis. Ada seorang lelaki dari blok hadapan itu telah menyaksikan segala-galanya. Ketiga-tiga penceroboh itu dapat diberkas oleh polis. Saya tidak dapat melupakan wajah-wajah orang yang telah membunuh kedua-dua ibu bapa saya yang tersayang. Saya masih tidak mengetahui mengapa mereka melakukannya.


Hasil karya: Muhd Haziq, 5F (2009)