Jumaat, 24 Februari 2012

Akibat Tidak Mendengar Nasihat (2)

Hari itu hari Ahad. Hujan turun dengan lebatnya. Ibu bapa Rusyid dan Ali telah menghadiri satu jemputan majlis perkahwinan jiran mereka. Kedua-dua anak mereka, Rusyid dan Ali tidak ikut bersama. Ibu telah menasihati Rusyid untuk menjaga adiknya dan jangan bermain bolasepak di dalam rumah. Rusyid hanya mengangguk kepalanya. Selepas ibu bapa mereka keluar, mereka menonton televisyen tetapi tidak ada rancangan yang menarik. Mereka berasa bosan. Mereka bermuda bermain bolasepak di ruang tamu. Mereka berasa segirang burung camar yang terbang bebas ketika bermain.

Sedang mereka asyik bermain bolasepak, dengan tidak sengaja, Rusyid menendang bola dengan kuat. Dia tercegat melihat lampu sisi kesayangan ibu terjatuh dan pecah. Mulut mereka ternganga apabila melihat keadaan lampu sisi ibu mereka.

Tiba-tiba, Ali terpijak kaca kerana dia mahu menyimpan bolanya. Dia menangis teresak-esak. Rusyid berasa gelisah seperti cacing kepanasan.

Pada saat itu, loceng pintu berbunyi. Dengan hati yang berat, Rusyid membuka pintu untuk ibu bapanya. Ibu bapa Rusyid terperanjat melihat apa yang telah terjadi. Dengan segera, ibu merawat kecederaan pada kaki Ali. Dia membalut kaki Ali sambil memarahi Rusyid kerana cuai menjaga adiknya dan tidak mendengar nasihatnya. Ibu menyuruh Rusyid menyapu lantai. Rusyid menyesal dan berjanji pisang tidak akan berbuah dua kali.

Ditulis oleh: Ishuarwin Kaur Khosa (2012)

Kelas: P4G