Jumaat, 24 Februari 2012

Peristiwa Ibu Terlantar di Hospital (3)

Semenjak Puan Shafirah dimasukkan ke dalam hospital, anaknya, Haikal, mahu membuat kerja rumah seperti mencuci pinggan mangkuk dan mengemas biliknya. Dia ambil berat terhadap ibunya yang sedang sakit di hospital kerana keracunan makanan.

Sebenarnya, kawan-kawan Puan Shafirah menceritakan kepadanya tentang sebuah pusat penjaja di Vista Point. Setelah dia mendengar cerita itu, dia terus pergi ke Vista Point untuk mencuba makanan di situ. Puan Sharifah membawa Haikal pergi ke pusat penjaja itu.

Apabila Haikal melihat pusat penjaja itu, dia berasa sangat terperanjat melihat keadaan di situ. Haikal memberi nasihat kepada ibunya supaya jangan makan di situ tetapi ibunya keras hati dan tidak mahu mendengar nasihatnya.

Apabila ibunya menyuruh Haikal untuk memesan makanan untuk dirinya, Haikal tidak mahu kerana dia tahu tempat itu kotor.

Keesokan harinya, Puan Shafirah menghidapi keracunan makanan. Dia asyik membuang air besar dan muntah-muntah. Haikal terus memberitahu ibunya yang ibunya harus pergi ke klinik.

Mereka terus pergi ke klinik yang berdekatan dengan rumah mereka. Selepas berjumpa dengan doktor, doktor itu memberi sepucuk surat kepada ibunya untuk memberitahunya yang dia harus pergi ke hospital dengan segera. Ibunya terus pergi ke hospital.

Sudah lama ibunya berada di dalam hospital. Setiap hari Haikal akan menziarahi ibunya. Dia akan memberi buah tangan kepada ibunya. Dia juga berasa kasihan terhadap ibunya kerana ibunya harus makan banyak ubat.

Ibunya boleh balik dalam masa dua hari lagi. Apabila Haikal mendengar berita itu, dia berasa sangat gembira dan berjanji kepada doktor yang dia akan menjaga ibunya dengan baik. Ibunya juga telah pelajari bahawa dia tidak akan makan di tempat yang kotor lagi.

Kelas: Ditulis oleh: Madinah Bte Ramli (2012)

Kelas: P4C