Jumaat, 24 Februari 2012

Peristiwa Ibu Terlantar di Hospital (1)

Satu bulan yang lalu, ibu Ali telah jatuh sakit. Ibunya mengalami demam panas yang sangat teruk. Dia terus dimasukkan ke dalam hospital. Semasa dia berada di hospital, ibunya kelihatan sangat letih dan air mukany sangat muram. Dia sibuk memikirkan hal-hal di rumah. Walaupun doktor menasihatinya untuk rehat, dia masih risau dengan keadaan di rumah yang tidak terjaga.

Apabila Ali menziarahi ibunya, dia berasa sedih. Hatinya bagaikan kaca jatuh ke batu apabila melihat keadaan ibunya yang sangat uzur. Dia tahu ibunya risau tentang keadaan rumah mereka. Dia berazam untuk membuat kerja rumah supaya ibunya tidak risau lagi.

Apabila Ali pulang, tanpa berlengah dia terus membuat kerja rumah. Dia mencuci pinggan mangkuk, menyapu dan mengemop lantai. Semua baju kotor dicucinya. Dia memastikan rumah mereka bersih dan teratur. Dia berharap ibunya akan berasa gembira apabila ibunya pulang nanti. Dia pasti ibunya akan sembuh setelah mengetahui keadaan rumah mereka.

Selepas satu minggu berada di hospital, ibunya pulang ke rumah. Ibu Ali sangat ceria apabila di melihat keadaan rumahnya yang rapi. Ibu Ali sangat bangga dengan kelakuan Ali kerana dapat menjaga rumah mereka dengan baik. Ali pula sangat bersyukur dapat menggembirakan ibunya. Dia berharap agar dia dapat terus menolong ibunya dengan kerja rumah. Dia tahu bahawa alah bisa tegal biasa dan menolong ibunya akan menjadi satu kebiasaan.

Ditulis oleh: Auni Afiqoh (2012)

Kelas: P4F