Jumaat, 24 Februari 2012

Peristiwa Ibu Terlantar di Hospital (2)

Apa yang terjadi dua bulan yang lalu masih bermain di kotak fikiran Hakim. Itulah hari yang Hakim telah belajar berdikari. Peristiwanya bermula begini…

Hari itu hari Selasa. Ibu Halim, Puan Hasnah, telah jatuh sakit. Ibunya terlantar di Hospital Kandang Kerbau. Doktor memberitahu Hakim bahawa ibunya keracunan makanan dan terpaksa ditahan di hospital selama beberapa hari. Barulah Hakim teringat bahawa ibunya telah makan epok-epok basi pada hari semalamannya. Doktor memesan bahawa ibunya harus banyak berehat dan makan ubat. Hakim terasa amat sedih bagai kaca terhempas ke batu setelah melihat muka ibunya pucat macam mayat.

Hakim ialah seorang anak tunggal. Ayahnya, Encik Zukri, berada di Jakarta kerana ada urusuan perniagaan dan hanya akan pulang dalam masa dua minggu lagi. Setiap hari, selepas sekolah, Hakim akan menziarahi ibunya di hospital. Dia akan membawa buah tangan untuk ibunya. Dia akan memotong beberapa biji buah epal untuk disuapkan ibunya.

Dengan hati yang berat, dia akan melangkah pulang ke rumah. Ayahnya menelefon dari Jakarta. Hakim memberitahunya apa yang telah terjadi. Ayahnya berasa risau. Dia memesan kepada Hakim supaya menjaga dirinya. Ayahnya berkata bahawa dia akan balik secepat mungkin. Hakim rajin seperti semut. Dia mengemas rumah, mencuci pinggan mangkuk dan membasuh pakaian.

Seminggu kemudian, ibu Hakim pulih. Hakim terlalu gembira ibu pulang sampai menitiskan air mata. Hakim ada akal untuk memasak bubur untuk ibunya. Pada hari itu juga ayahnya pulang. Ibu memberitahu ayahnya bahawa Hakim ialah seorang anak yang bertanggungjawab. Hakim tajam akal menguruskan kerja rumah. Semenjak hari itu, ibunya tidak akan membeli makanan daripada penjaja yang tidak berlesen lagi.

Ditulis oleh: Ishuarwin Kaur Khosa (2012)

Kelas: P4G